Sorong en Doom 

Mei 1962, met een landingsvaartuig vanaf Biak naar Sorong, (48 uur varen) aan boord stonden ook de  stukken 40/60 voor Jefman. Deze werden op het strand vanaf de klep gelost. (met mankracht).

Oude foto (1960) van Sorong haven, links de olietanks,  middenachter de weg naar Remoe.

Het zo genoemde Jefmansteigertje van Sorong.(1956)

De wijk Klademak van Sorong, hier woonde het personeel van de oliemaatschappij. Deze mensen waren allemaal vertrokken, daarom werden wij er gelegerd in afwachting van onze thuisreis.

Oliesteiger Sorong, de NNGPM was belangrijk voor Sorong, dit deel werd dan ook Sorong olie genoemd.

Een oude foto van Doom (1956) 

De laatste maand naar Doom om nog wat souvenirs te kopen. inzet mijn ticket voor het pontje naar Doom.

   Met ongeveer 1000 man aan boord met de Seven Seas vanuit Sorong naar huis. Bij het vertrek jaagt de stoomfluit vele honderden "Kalongs" de lucht in. Zou ik dit land ooit nog terug zien?

volgende                          index