De reis naar Camila

DE REIS NAAR COLOMBIA “CAMILA“    februari/maart 2002

De Voorpret.

Vandaag 22 februari beide onze laatste werkdag gehad, eindelijk is het zover we kunnen aan onze droomreis naar

Colombia gaan denken. Nog even een grote schoonmaak gehouden in huis en vervolgens afscheid genomen van de gehele

familie en vriendenkring.

Zondag 24 februari was voor ons de laatste rustdag voordat we vertrekken naar Maria-Camila.

Nog even snel alles controleren, paspoort, pasjes, tickets, koffers enz… Vroeg naar bed gegaan om  goed uit te rusten.

Maandag 25 februari

Eindelijk werd het ochtend en vertrekken om 05.30 uur richting Schiphol, om ons om 06.30 uur in te checken bijIberia,

voor onze vlucht naar Madrid van 08.30 uur. Bij het inchecken diverse malen nagevraagd of onze koffers goed waren

doorgelabeld tot in Pereira!!!  Dit was onze grootste zorg. Maar ze verzekerde ons dat ze ECHT aan zouden komen.

Dus hopen maar. Nog even snel een  Nederlands bakkie genomen, hierna zonder vertraging vertrokken richting Madrid.

In Madrid kwamen we ongeveer om 11.00 uur aan. En dan maar op zoek gaan naar je aansluitende vlucht. Wat een vliegveld zeg.

Je zou daar volgens zeggen gewoon een bordje transver moeten volgen, maar ja, nergens te vinden.

Bij navraag bij diverse balies, (waar overigens alleen Spaans gesproken wordt) nog steeds geen bordje Transver kunnen vinden.

Vervolgens maar tegen het advies in het beveiligde gebied verlaten om vervolgens via de balie van Avianca opnieuw in te checken.

In Madrid tot 14.15 uur gewacht voor we vertrokken naar Bogotá.Met de bus naar het Avianca toestel gebracht en wat dacht je,

allemaal Colombianen Tja wat had je anders verwacht. Dus geen ander adoptie stel in het vliegtuig. Jammer.

De Stewardessen waren snel zeg maar rapido. Dus geen lege glazen en aan eten niets te kort.

Het ging nu toch steeds meer kriebelen tussen al die Spaans sprekende mensen. Gelukkig was er de engelse versie van Mr. Bean.

Om 18.55 uur  plaatselijke tijd landen we in Bogotá. Vervolgens Visum en paspoort controle door de douane

“No problemo”  Nu opzoek naar Puento Aereo

Echter voor we daar met de bus heen konden eerst wederom een controle. O, jee  we werden aangesproken in het Spaans.

Al gauw werd duidelijk dat we het belastingpapier nog niet hadden ondertekend. Tevens werden we beiden gefouilleerd.

Op Puento Aereo aangekomen nog wat TV gekeken. Diverse Colombianen zaten te kijken naar het laatste nieuws over het FARC.

Maar van een gespannen sfeer was niets te merken.

De vlucht naar Pereira was niet met een Fokker zoals  was gezegd  “Jammer”  Het was een korte vlucht  “stijgen en weer landen

Want na 45 min stonden we aan de grond in Pereira.

En nu maar hopen dat alles goed was aangekomen. En ja hoor alles was er tot de buggy aan toe.

Patricia en Cesar van Finca la Neca stonden al te wachten. En omdat het toch wel lang duurde voor dat de koffers kwamen,

kwam  Patricia even polshoogte nemen. Waar al onze medepassagiers hun koffers moesten openen konden wij met een

flinke knipoog door lopen.Na ongeveer 24 uur in de weer te zijn geweest zijn we aangekomen op Finca la Neca.

Waar we hartelijk werden ontvangen.

Dinsdag 26 februari 2002.

Een verplichte rustdag. Alles wordt verzorgd en je hoeft echt niets te doen. Vandaag een serieuze tropische regenbui meegemaakt.

Water overal maar dan ook overal tot in ons bed aan toe.

Nog even langs de buurtsuper in Pereira geweest, echt een megawinkel waar je van alles kunt krijgen.

Lekker wat lokaal fruit, drank en andere versnaperingen gekocht, want ja je bent nu toch in Colombia dus we wilden alles proberen.

In de middag heeft Angela “onze advocate” nog even gebeld en ze melde dat we Camila morgen een uur eerder krijgen.

Tevens kregen we te horen dat we maandag 4  maart ons tweede afspraak hebben bij het ICBF.

Nog een romantisch avondeten gehad met kaarslicht, omdat de stroom was uitgevallen door hevig onweer.

Woensdag 27 februari 2002.

Vandaag is de dag dat we Camila krijgen. Een spannende dag met veel emoties.

Patricia van Finca la Neca, heeft de hulpgoederen die we meegenomen hadden verdeeld. Het wordt naar 7 verschillende plaatsen

Verdeeld. We zijn om 13.15 uur richting ICBF Armenia gegaan. We zijn over de weg gegaan die ook naar Bogotá leidt.

Om 14.30 uur in Armenia te zijn aangekomen bleek dat we een half uur te laat waren.

Ach zeiden we, Colombiaanse tijd, maar het was  een communicatie foutje. Echter de sociaal  werkster was nu wel vertrokken.

Na wat papierwerk te hebben ondertekend en zelf wat vragen  te hebben gesteld was het moment toch echt daar !

Maria-Camila werd binnen gedragen. In een woord “fantastisch “ wat er dan door je heen gaat. Ze had een nieuwe jurk,

compleet met kanten sokjes en hoedje.

Nadat mamma Shila haar had overgenomen viel ze na enige minuten direct in slaap. Na een half uurtje bij het ICBF te hebben

gezeten met het mooiste wat we ons wenste, zijn we weer terug gegaan naar de Finca.

In de auto lag ze heerlijk te slapen in pappa John zijn armen.