Dagboek VIA cursus |
Dag 1: Introductie bureau
VIA. (07-02-2001) Eindelijk,
er gaat wat gebeuren. Lekker vroeg weggegaan om op tijd in Rotterdam te
wezen. We
waren op tijd en werden ontvangen met een kop koffie of thee. Er
waren twee medewerkers van Bureau VIA aanwezig. Deze vertelden hoe ze bij VIA
terecht waren gekomen. Vervolgens
kregen we een rondje voorstellen. Hieruit
bleek dat iedereen wel een eigen motief heeft, waarom ze de cursus van
VIA volgen en waarschijnlijk gaan
adopteren. Na
de koffiebreak kregen we een informatieve film te zien die er niet om loog. (
de film was wel wat oud ) Het
ging over een adoptietehuis in Bogotá (Colombia) waar moeders hun kindje ter
adoptie afstaan. De vrouwen verblijven daar tot na de bevalling. Echter,
vaak weten de familie, vrienden en de vaders niet dat de vrouwen hier zitten.
Iedere
moeder heeft zo zijn eigen reden om het kind af te staan. Dit komt voor de buitenwereld wel hard aan
maar het is pure realiteit ! Voor
we het wisten was het alweer 12.30 uur, en kijken dan ook al weer uit naar
21-02 om over de achtergrond te praten van het adoptiekind. Dag 2: Achtergrond van het adoptie kind. (21-02-2001) We
zaten na twee weken weer in Rotterdam, met zijn achttienen bij elkaar in een ijskoud
vergaderzaaltje. Echter
dit mocht de pret niet drukken. Eerst werden
de achtergronden besproken van
kinderen in adoptietehuizen. Hierna
werd besproken wat je kan verwachten als een kindje naar Nederland komt. Vervolgens
kregen we een film te zien, die het contrast duidelijk weergaf hoe het de
kindjes vergaat in de tehuizen of in een Nederlands gezin. Vervolgens
ging het gesprek vooral over aandacht, verzorging, omgeving en liefde wat een
kind nodig heeft. Iedereen
weet wat aandacht met je kan doen, maar als je dan ziet wat voor aandacht die
kindertjes tekort komen gaat dat wel aan je hart. Na
de koffiebreak van 11.00 uur kwam er een adoptie moeder haar verhaal
vertellen over haar twee dochters uit India. De
procedure voor beide dochters heeft ze laten lopen via Wereldkinderen. Ze
had foto’s meegenomen van de twee kinderen vanaf hun voorstel tot en met de
aankomst hier in Nederland. Hierbij vertelde ze het hele verhaal hoe de
procedure was verlopen, maar ook hoe lang ze moesten wachten totdat ze hun
eerste dochter in hun armen mochten sluiten. Dit
alles was voor de groep een mooi verhaal met mooie foto’s, want zo zie je
toch op deze manier dat ook, onze
droom eens werkelijkheid kan worden
! Dag 3: Hechting ouder en kind (07-03-2001) Er
was rekening gehouden met onze wensen en de verwarming stond lekker hoog.
(tropisch). Eerst
wat terug blikken op de vorige les. Daarna gingen we weer snel door, dit keer
over Hechting tussen ouder en kind. Ze
liet ons een ontwikkelingsschema zien (waar ze heel zuinig op was, 6 jaar oud
en netjes geplakt) Maar
waar het om ging, was dat er tussen de 0 en 3 jaar een ontwikkeling plaats vind die bepalend
is voor een kind. Hier
onder zie je hoe het schema er ongeveer uit zag, maar dan zonder plakband. Ontwikkelingsschema 0
tot 3 maanden : Voorkeur voor mensen, oogcontact, zintuiglijk ingesteld. 3
tot 6 maanden : Onderscheidt mensen , echter geen speciale voorkeur ze lachen
naar iedereen, en zullen nog niet gaan huilen als je weggaat. 6
tot 9 maanden : Er ontstaat een emotionele band tussen en ouder (verzorger)
en kind. Het kind krijgt een uitgesproken voorkeur, doordat ze je gaan
herkennen. (deze leeftijd is een belangrijkste fase voor de hechting van een
kind) 9
mnd tot 2 jaar : Het kind is bang voor vreemden (eenkennigheid),
scheidingsangst, Ze gaan smaak herkennen, uitproberen en de wereld verkennen. 2
tot 3 jaar : Er is sprake van
een wederzijdse relatie tussen ouder en kind. Ook leren ze nu te geven en te
nemen. Het
genieten van, is ook ontwikkeld. Door
wat een kind mee maakt in zijn ontwikkeling van 0 tot 3 jaar zal er een
hechting plaats vinden. Deze
kun je onderscheiden in drie verschillende hechtingen. Veilige hechting
: Een kind voelt zich op zijn gemak bij zijn ouders/verzorgers. Onveilige hechting : Het kind voelt zich niet veilig en
heeft minder vertrouwen in zijn
ouders/verzorgers. Geen hechting : Bestaat eigenlijk niet, er zal altijd wel
enige vorm zijn van onveilige hechting anders kan het kind niet
overleven. Na
de pauze kregen we een video te zien over tweed adoptie kinderen die een
onveilige hechting hadden. Het
ging over een meisje wat op latere
leeftijd problemen kreeg. Door de omgeving (school) en ouders werd dit
niet waargenomen
omdat ze zich voorbeeldig gedroeg ( Dit was echter het probleem ze dacht
alleen te kunnen overleven als ze zich als een voorbeeldig meisje gedroeg) Ze
ging op een latere leeftijd hier alsnog met haar ouders aanwerken. Het
jongentje in het tweede verhaal, zat ook in een onveilige hechting, echter
dit werd door de ouders direct gezien omdat hij afstandelijk en agressief gedroeg. De
ouders zijn toen onder begeleiding
gaan werken om een veilige hechting te laten ontstaan. Dit werd bereikt door
b.v babymassage en het jongentje toch
aandacht te geven ook als hij er niet om vroeg. Hierna nog even na babbelen
over de video en de ochtend was weer voorbij. |
Home /
Wie
zijn wij /
Procedure /
Camila /
Yeison /
Colombia /
Finca
La Neca /
Armenia-Pereira /
Quibdo-Choco /
links /
Gastenboek |