HOME

for all pictures Vincent van der Meer ©

Op 1 Juni vertrokken we voor een weekje spotten in Engeland
Tijdens het planning eind 2018 en begin 2019 hadden we rekening gehouden met Baltops en het bezoek van Donald T aan Engeland alsmede de mogelijkheid dat er fighters een tank stop zouden maken vanuit Scandinavië war aan het eind van die week ook een oefening afliep.
Helaas Bleek Baltops 2019 door een ander onderdeel te zijn geregeld als voorheen waardoor er deze editie geen B-52's op Fairford aanwezig waren.
Wel lazen we op het internet dat de Helikopters voor Trump op Biggin Hill stonden zowel de support kisten als de Sea Kings.

Op de heenweg gingen we voor de verandering eens via Duinkerken en dat ging zeer voorspoedig en het was ook heerlijk weer.
Aangekomen in Dover vervolgden we onze weg richting Biggin Hill.
Na een aantal keer langs gereden en gelopen te zijn niets kunnen vinden totdat ik een glinstering zag ergens in de verte van een auto.
Na met de verrekijker die richting op te turen inderdaad daar stonden de USArmy heli's. De Whitetops stonden helaas binnen en waren niet zichtbaar. Wel werden nog 2 Preseved kisten te weten een Spitfire en Hurricane waargenomen.

BIGGIN HILL
1-6-2019

CH-47F 15-08467 B 2-1AvN
CH-47F 15-08466 B 2-1AvN
CH-47F 16-08198 B 2-1AvN
CH-47F 16-08199 B 2-1AvN
UH-60L 90-26266 A 2-1AvN
UH-60L 90-26300 A 2-1AvN
SPITFIRE HFIX TA805/FX-M Pres
HURRICANE II AE977/GZL
Pres


Na deze in het boekje te hebben geschreven vervolgden we onze weg richting Fairford waar we de camping hadden geboekt, helaas was er een flink ongeluk op de M4 waardoor we een andere route namen dankzij de Tom Tom.
Deze omleiding bracht ons wel akelig dicht bij Londen en de Millenium Tower kwam steeds dichterbij.
Onderweg zagen we een melding dat er een C-5 op Fairford zal staan dus dit werd ons volgende doel.
Toen we deze hadden geplaat reden we naar de camping bij Fairford.
Snel de tent opgezet en toen richting Brize Norton gegaan.
Hier bijna alles kunnen lezen toen er in eens een A-400 overhead kwam, snel een plekje opgezocht in de landing om deze nog mee te kunnen pakken.
Hierna werd het tijd om een supermarkt op te zoeken om eten en drinken in te slaan voor de avond en komende ochtend.
Voor het slapen gaan werd nog een biertje gedronken op de eerste geslaagde dag van de trip.

C-5M 86-0026 60AMW
A-400M ZM407 24/70 SQN

FAIRFORD
1-6-2019

C-5M 86-0026 60AMW

BRIZE NORTON
1-6-2019

A-400M ZM402 24/70 SQN
A-400M ZM407 24/70 SQN
A-400M ZM410 24/70 SQN
A-400M ZM418 24/70 SQN
C-17A ZZ173 99SQN
C-17A ZZ178 99SQN
C-130 C4 ZH869 24/47SQN
C-130 C4 ZH870 24/47SQN
C-130 C4 ZH878 24/47SQN
C-130 C4 ZH8.. 24/47SQN
C-130 C4 ZH8.. 24/47SQN
C-130 C5 ZH887 24/47SQN
C-130 C5 ZH888 24/47SQN
A330KC2 ZZ332 10/101 SQN
A330KC2 ZZ336 10/101 SQN
A330KC3 ZZ338 10/101 SQN
A330KC3 G-VYGJ 10/101 SQN ZZ339
Do228 C-FPGH
SC7 C-FARA

De 2e dag stond in het teken van de reis richting Wales met een stop bij het Museum van Cosford.
Dit museum is zeer de moeite waard er staan o.a.  Japanse toestellen WOII maar ook een Deense PBY-6 en een ex-MLD Neptune.
Tevens zit hier een deel van de opleiding waar ook nog wat toestellen van vlogen op een zondag.

SP-2H 204/V ex MLD
PBY-6A L-866 ExDanish

COSFORD MUSEUM
2-6-2019

FA.330 A1 100503 ex GAF
Lim 2 1120 ex POlAF
KI-100 16336 ex JAP BAPC-83
Me.163 B1A 191614 ex GAF
SP-2H 204/V ex MLD
Me.410 A1 420430 3U-CC
UC-61A 43-14601 Ex Usaaf wears FS628
MIG 21PF 503 Ex HUNAF
KI.46 5439 Ex JAP
MH-53J 68-8284 Ex USAF
FW.190 733682 ex GAF
F-111F 74-0177/LN Ex USAF
MXY7 BAPC-99 Ex JAP
GLOSTER GLADIATOR K8042
SPITFIRE 1 K9942
DAKOTA 4 KN645
PBY-6A L-866 ExDanish
HAWKER HURRICANE LF738
BP DEFIANT N1671
SOPWITCH PUP N5182
JU.88 R1 PJ879 ex GAF D5+EV 360043
AVRO LINCILN RF398
BRITANIA 497
BF109 RN228
MOSQUITO TT35 TA639 AZ-E
AVRO YORK C1 TS798
ME.262 VK893 exGAF 112372
FI.156 C7 VP546 ExGAF 475081
EE P1A WG760
SHORT SB.5 WG768
GLOSTER METEOR F8 WK935
GLOSTER METEOR F4 WS843 264SQN
JAVELIN XA564
BAC TSR2 XR220
SABRE F4 XB812/U 93SQN
VALIANT BK1 XD818 49SQN
HUNTER F4 XE670 NOSE
BRISTOL 188 XF926
HUNTER F6 XG225 237OCU
LIGHTNING F1 XG337
CANBERRA PR9 XH171/U 39SQN
VICTOR K2 XH672 55SQN
HUNTER T7 XL568/X 74SQN
PIONEER CC1 XL993
JET PROVOST T3 XM351/Y
VULCAN B2 XM598
HUNTING H126 XN714
BUCCANEER S1 XN962 NOSE
SHORT BELFAST C1 XR371
VC10 C1K XR808 101SQN
KESTRAL FGA1 XS695/5
DOMINIE T1 XS709/M 55SQN
C-130 C3 XV202
NIMROD R1 XV249 51SQN
F-4 FG1 XV591 NOSE
JAGUAR GR1 XX765
HARRIER GR3 XZ997/V 4SQN
EAP ZF534

COSFORD
2-6-2019

TUTOR T1 G-BYWY BIR US
TUTOR T1 G-BYWD BIR US
TUTOR T1 G-BYWG BIR US
TUTOR T1 G-BYWR BIR US
JET PROVOST T5 XW320/71 DSAE
JET PROVOST T5 XW375/52 DSAE
JET PROVOST T5 XW436/68 DSAE
TORNADO GR1 ZA320/TTV DSAE
TORNADO GR1 ZA357 DSAE


Na het museum werd inderdaad koers gezet richting de Machloop wat op de maandag op de planning stond.
Toen we zondagmiddag rond 16.00 hier aankwamen was er een zeer laag wolkendek en miezer, dus maar even naar de voorspelling voor de volgende dag gekeken.
Helaas geen verbetering en zelf een slechtere voorspelling met veel regen dus werd besloten om door te gaan richting Valley waar voor de maandag wel goed weer was voorspeld.
Hier de tent opgezet wat door de redelijk harde wint best een uitdaging was en voor de zekerheid maar met alle mogelijke lijnen vastgezet.
Vanwege de harde wind maar uit eten gegaan omdat koken met deze wind niet echt te doen was.
Op de maandag stond Valley op de planning waar je zeer mooi kunt staan langs de taxibaan en ook in de landing.
Op de flightline waren op een gegeven moment 5 T-6II's zichtbaar, de locals vertelde ons dat deze regelmatig alleen een engine start doen en dan weer naar binnen gaan en als je geluk hebt er 2 zouden vliegen.
Blijkbaar hadden wij geluk want aan het eind van de dag hadden we er dus 5 vliegen en ook 15 verschillende hawks gezien voor meerdere missie's en 2 bezoekende hawks 100Sqn.

HAWK T2 ZK032/FH 25SQN
T-6A II ZM332/332 MFTS

VALLEY
3-6-2019

T-6A II ZM327/327 MFTS
T-6A II ZM332/332 MFTS
T-6A II ZM330/330 MFTS
T-6A II ZM328/328 MFTS
T-6A II ZM331/331 MFTS
BULDOG T1 XX522/06 G-DAWG
BAE146 ZE700 32SQN
HAWK T1 XX156 Pres
HAWK T1 XX187/CN 100 SQN
HAWK T1 XX339/CL 100 SQN
HAWK T2 ZK015/F 4SQN
HAWK T2 ZK016/G 4SQN
HAWK T2 ZK018/I 4SQN
HAWK T2 ZK019/J 4SQN
HAWK T2 ZK020/K 4SQN SP
HAWK T2 ZK025/DA 25SQN
HAWK T2 ZK026/FB 25SQN
HAWK T2 ZK028/FD 25SQN
HAWK T2 ZK029/FE 25SQN
HAWK T2 ZK031/V 4SQN SP
HAWK T2 ZK032/FH 25SQN
HAWK T2 ZK033/FI 25SQN
HAWK T2 ZK037/AB 4SQN
JUPITER ZM50./0. 202SQN
JUNO ZM510/10 202SQN
JUNO ZM532/32 202SQN

De Dinsdag stond in het teken van de reis van de westkust richting de oostkust.
Geluk bij een ongeluk was dit inderdaad een zeer verregende dag en werden onderweg enkele stops gemaakt.
De eerste stop was bij Hawarden voor wat W&R Na een aantal rondes om het immens grote veld wel iets gezien maar niet veel van wat er moest staan.

HAWARDEN
4-6-2019

SU-17 M3 25102/35red ex SovAf
SU-17 M 69004/54red ex SovAf
BELUGA F-GSTF/5
VAMPIRE T11 XE852/58 ATC


Waddington was de volgende stop omdat  hier een TC -135 van de USAF stond en ook was er een E-3 circuits aan het draaien.
Cranwel en Barkston Heath werd ook nog even aangedaan om enkele kisten te lezen en fotograferen.
Hierna werd de landing van de Typhoon's op Cconingsby nog mee gepakt.
Helaas was er te veel regen en werd er besloten om toch maar een hotel te nemen voor de aankomende nacht maar de grootste zonde van de dag was toch wel de Burgerking.

Op de Woensdag werd de ochtend missie meegepakt op Coningsby leuk was dat er 3 Typhoons vlogen van 41Sqn. plus 1 volledig bewapende kist voor CAP boven Porthsmouth.
Het totaal aan nummers voor deze ochtend was 15 en 1 bezoekende Hawk van 100Sqn.

 

WADDINGTON
4-6-2019

E-3D ZH101/01 8/54 SQN
E-3D ZH102/02 8/54 SQN
E-3D ZH103/03 8/54 SQN
E-3D ZH105/05 8/54 SQN no dome
RC-135W ZZ665 51 SQN
SENTINEL R1 ZJ694 5SQN
SHADOW R1 ZZ419 14SQN
SHADOW R1 ZZ 14SQN
SHADOW R1 ZZ 14SQN
VULCAN B2 XM607 Pres
TC-135W 62-4127/OF 55WG

PERFECT T1 ZM318 3 FTS
PHENOM 100 ZM337 45 SQN

CRANWELL
4+5-6-2019

PHENOM 100 ZM334 45 SQN 5
PHENOM 100 ZM335 45 SQN 4
PHENOM 100 ZM337 45 SQN 4+5
PERFECT T1 ZM304 3 FTS 4+5
PERFECT T1 ZM305 3 FTS 4+5
PERFECT T1 ZM310 3 FTS 4+5
PERFECT T1 ZM318 3 FTS 4+5
PERFECT T1 ZM319 3 FTS 5
PERFECT T1 ZM320 3 FTS 4+5
TUTOR T1 G-BYUB E MID US 4+5
TUTOR T1 G-BYUX E MID US 5
TUTOR T1 G-BYUO E MID US 5
TUTOR T1 G-BYUK E MID US 5

BARKSTON HEATH
4-6-2019

PERFECT T1 ZM300 3 FTS
PERFECT T1 ZM306 3 FTS
PERFECT T1 ZM315 3 FTS
PERFECT T1 ZM322 3 FTS
CANBERA WT339 wreck

TYPHOON FGR4 ZK335/335 41SQN
TYPHOON FGR4 ZK352/352 3SQN NB KLAAR VOOR CAP BIJ PORTSMOUTH
TYPHOON FGR4 ZK432/432 29SQN NB
TYPHOON FGR4 ZK436/436 NB

 

CONINGSBY
4+5-6-2019

AW159 ZZ 4
TYPHOON FGR4 ZJ929/929 29SQN NB 4+5
TYPHOON FGR4 ZJ937/937 29SQN NB 4
TYPHOON FGR4 ZJ939/939 29SQN NB 4+5
TYPHOON FGR4 ZJ949/949 11SQN NB 4
TYPHOON FGR4 ZK304/304 11SQN 4
TYPHOON FGR4 ZK327/327 29SQN NB 4+5
TYPHOON FGR4 ZK335/335 41SQN 5
TYPHOON FGR4 ZK339/339 41SQN 5
TYPHOON FGR4 ZK340/340 3SQN NB 4
TYPHOON FGR4 ZK349/349 TMU NB 5
TYPHOON FGR4 ZK352/352 3SQN NB 5
TYPHOON FGR4 ZK365/365 41SQN 5
TYPHOON FGR4 ZK366/366 11SQN NB 4
TYPHOON FGR4 ZK371 29SQN NB 4+5
TYPHOON FGR4 ZK373/373 NB 4+5
TYPHOON FGR4 ZK428/428 NB 4+5
TYPHOON FGR4 ZK429/429 3SQN NB 4+5
TYPHOON FGR4 ZK432/432 29SQN NB 4+5
TYPHOON FGR4 ZK435/435 NB 4
TYPHOON FGR4 ZK436/436 NB 5
TYPHOON FGR4 ZK380/380 29SQN NB 5
TYPHOON T3 ZK381/381 29SQN NB 4
TYPHOON T3 ZK383/383 29SQN NB 4+5
HAWK T1 XX203/CF 100SQN 5


De planning was om begin van de middag bij Mildenhall en Lakenheath te zijn en dat werd dus ook netjes gehaald.
Eerst een rondje Mildenhall gedaan en het nodige gelezen, leuk waren de vele C-17's en een HH KC-135 maar ook de 27SOS MC-130J. Toen we dit aan het doen waren zagen we de nodige Eagles in take-off.
Dus besloten we om richting Lakenheath te gaan voor de landing mee te pakken. Genoeg F-15's gezien maar de 3 Heritage specials zaten er helaas niet bij dus donderdag nog maar een keer proberen.
Wel was de eerste F-15 die binnen kwam voor ons alle 2 een nieuwe de 84-0046/LN.

Donderdag D-day in meerdere opzichten. We begonnen de dag op Mildenhal waar we op de heuvel stonden wat dus wederom het nodige C-17 geweld opleverde.
Vanaf de heuvel was de take off te volgen van Lakenheath en zagen we rond 11.00 een 4-ship in take-off met de 3 specials. Dus besloten we die kant op te gaan om ze in de landing te pakken.
Helaas duurde het langer dan we hadden verwacht en ondertussen werd bekend dat de VH-3D's klaar stonden om te vertrekken vanaf Biggin Hill.
Toen begon de twijfel blijven we hier voor de 3 F-15's of gaan we terug voor de Sea Kings. En lopen we dus ook het risico om ze alle 2 te missen.
De keuze viel op de F-15's toen deze dan eindelijk waren geland werd er een sprintje getrokken richting de auto en reden we achter een andere Nederlandse auto aan richting Mildenhall over binnendoor wegen, daar de auto geparkeerd en wederom een sprintje getrokken maar dit maal richting de heuvel, daar buiten adem aangekomen waren we net op tijd voor de Sea King's had geen 30seconde langer moeten duren.
Verders deze dag nog verschillende C-17's maar ook nog een C-146 tevens ook de landing van de RC-135 nog mee gepakt die wel erg vroeg weg ding deze dag.
We hadden geen wekker nodig daar zorgde een KC-135 en een RC-135 wel voor.

LAKENHEATH
5+6-6-2019

F-15E 91-0306/LN 492FS 5+6
F-15E 91-0308/LN 492FS 5+6
F-15E 91-0315/LN 492FS 5
F-15E 97-0219/LN 492FS SPEC 6
F-15E 97-0220/LN 492FS 5+6
F-15E 98-0131/LN 492FS 6
F-15E 98-0133/LN 492FS 5
F-15C 84-0010/LN 493FS SPEC 6
F-15D 84-0046/LN 493FS 5
F-15C 84-0019/LN 493FS 5
F-15E 00-3001/LN 494FS 5
F-15E 01-2003/LN 494FS 5+6
F-15E 91-0313/LN 494FS 5+6
F-15E 91-0318/LN 494FS 6
F-15E 91-0326/LN 494FS 5+6
F-15E 91-0602/LN 494FS 5+6
F-15E 91-0603/LN 494FS SPEC 6
F-15E 92-0364/LN 494FS 5+6
F-15E 96-0201/LN 494FS 5+6

F-15D 84-0046/LN 493FS LAKENHEATH
F-15C 84-0010/LN 493FS SPEC LAKENHEATH
F-15E 91-0603/LN 494FS SPEC LAKENHEATH
F-15E 97-0219/LN 492FS SPEC LAKENHEATH
C-146A 10-3026 425SOS MILDENHALL
RC-135V 64-14845 55WG MILDENHALL
C-130H 94-7320 302AW MILDENHALL
VH-3D 159356 HMX 1 MILDENHALL
KC-135R 63-8038/HH 203ARS HW ANG MILDENHALL
CV-22B 12-0063 7SOS MILDENHALL
MC-130J 13-5778 67SOS MILDENHALL
KC-135R 62-3551/D EP-B 351ARS MILDENHALL

 

 

MILDENHALL
5t/m8-6-2019

KC-135R 63-8038/HH 203ARS HW ANG 5+6+7+8
KC-135T 60-0346 no mks 171 ARS MI ANG 5+6
C-17A 97-0047 437AW 5+6+7
C-17A 93-0603 445AW 5+6+7
C-17A 07-7178 305AW 5+6+7
C-17A 04-4128 305AW 5+6+7
C-17A 07-7170 436AW 5+6+7+8
C-17A 07-7173 436AW 6+7+8
C-17A 01-0187 62AW 5+6
C-17A 09-9206 437AW 5+6
C-17A 10-0221 437AW 5+6
C-17A 07-7181 437AW 6+7
C-17A 07-7169 436AW 7+8
C-17A 01-0189 164AW 7+8
C-17A 00-0175 305AW 7+8
C-17A 10-0223 437AW 7
C-17A 99-0169 437AW 7
C-17A 04-4133 305AW 7
C-32B 09-0017 89AW 5+6
KC-10A 83-0076 60AW 7
C-5M 84-0061 436AW 7
C-130 C4 ZH877 24/47SQN 5
MC-130J 11-5729 27SOS 5+6
RC-135V 64-14845 55WG 5+6
VH-3D 159350 HMX1 6
VH-3D 159356 HMX1 6
VH-3D 159360 HMX1 6
CH-47F 15-8467 B 2-1AvN 6
CH-47F 15-8466 B 2-1AvN 6
CH-47F 16-9199 B 2-1AvN 6
F-15E 97-0220/LN 492FS 6
F-15E 91-032./LN 492FS 6
F-15E 98-0131/LN 492FS 6
F-15E 91-0315/LN 492FS 6
C-146A 10-3026 425SOS 6
C-130H 94-7320 302AW AFRC 6
C-12U 84-00156 1-214AvN 7
CV-22B 07-0033 7SOS 5+7
CV-22B 08-0050 7SOS 5
CV-22B 10-0052 7SOS 5+7
CV-22B 11-0060 7SOS 5
CV-22B 12-0063 7SOS 5+6
CV-22B 12-0064 7SOS 5
CV-22B 12-0065 7SOS 5+7
MC-130J 09-5713 67SOS 5+6
MC-130J 10-5714 67SOS 5+7
MC-130J 11-5731 67SOS 5+6
MC-130J 11-5737 67SOS 5+6
MC-130J 12-5760 67SOS 5+6
MC-130J 13-5778 67SOS 5+6+7
MC-130J 13-5786 67SOS 5+6
KC-135R 57-1440/D 351ARS 5+6+7
KC-135R 57-1474/D 351ARS 5+6+7
KC-135R 57-2605/D 351ARS 5+6+7
KC-135R 58-0001/D 351ARS 5+6+7
KC-135R 58-0113/D 351ARS 5+6+7
KC-135R 60-0324/D 351ARS 5+6+7
KC-135R 61-0288/D 351ARS 5+6+7
KC-135R 62-3551/D EP-B 351ARS 5+6+7
KC-135R 59-1513/D 351ARS 5+6+7
KC-135R 60-0344/D 351ARS 5+6+7
KC-135R 58-0100/D EP-A 351ARS 5+6+7

Op de vrijdagavond werd nog even richting Burry St. Edmonds gereden naar het Army-depot voor de daar aanwezige Lynx AH7.

Zaterdag ochtend nog Mildenhall op de planning helaas was het de gehele tijd regen en was het dus ook de tent opruimen in de regen.
Wel deze ochtend nog binnenkomst van nog maar eens C-17 en het vertrek van de HH KC-135.

BURRY ST EDMONDS
7-6-2019

LYNX AH7 XZ608 G/I


Hierna werd koers gezet richting  Manston Museum en de daar aanwezige brandweerdump na wat rond toeren eindelijk het museum gevonden. Op zich best een leuk museum en wat buiten stond was ook nog redelijk te platen.
De Brandweerdump werd helaas vanwege de toch wel naderende aanmeld tijd bij Dover niet meer gevonden.

TS11 bisD 1625 EX POLAF
JET PROVOST T4 XR658
WESSEX HU5 XS482
JAGUAR GR3 XZ106/FD 41SQN

 

MANSTON MUSEUM
8-6-2019

TS11 bisD 1625 EX POLAF
T-33AN 21231 EX CAF
AUSTER AOP5 RT-486
METEOR TT20 WD646
CHIPMUNK T10 WP772/5
CANBERRA B15 WT205 nose
SLINGSBY CADET XA312
HUNTER F6A XG226 nose
VICTOR K2 XL192 nose
WHIRLWIND HAS7 XN380
JET PROVOST T4 XR658
LIGHTNING F6 XR770/AA 5SQN
WESSEX HU5 XS482
BUCCANEER S2B XV352 nose
JAGUAR GR3 XZ106/FD 41SQN
TORNADO GR1 ZA325 nose


Bij Dover aangekomen ingecheckt en we waren redelijk vroeg en konden nog een boot van 90 minuten eerder nemen naar Duinkerken.
Door de harde wind was het tot halverwege de overtocht best ruig.
Na onderweg nog iets te hebben gegeten rond een uur of 11 s'avonds thuis.
Al met al een zeer leuke trip geweest en veel nieuwe toestellen gezien en ook het slapen in een tent voor een week viel achteraf best mee.