Start pagina
Android
Artikelen
Beveiliging
Tips & trucs
Windows 7
Windows 8
Windows 10
Downloads
Links

     

Ongewenste e-mail, reclame en andere onzin…

Spam of Junkmail, want daar gaat dit artikel over, wat moet je er mee, hoe kom je er aan, of liever nog, hoe kom je er af? Vragen die velen bezig zullen houden en... de antwoorden zijn vaak ver te zoeken.

Daarom zal ik proberen daar een antwoord te geven, maar... helaas, ook daarmee is het probleem niet definitief verdwenen, spammers zullen altijd weer moeite blijven doen om een nieuwe weg naar jouw mailbox te vinden.

Gelukkig kunnen we daar, althans voor een groot deel, wel iets tegen doen.

Wat moet je ermee? – Die vraag is het snelst beantwoord, NIETS! De mailtjes slaan nergens op en dienen uitsluitend om je rommel aan te smeren waar je geen behoefte aan hebt, de goed bedoelde reclame van gerenommeerde bedrijven uitgezonderd.

Maar juist van de laatstgenoemden heb je het minste last, zij zullen zich aan de regels houden die voor spam en reclame zijn aangenomen in de desbetreffende landen. Voor Europa geldt (vrij vertaalt):

Men mag reclame sturen als daarvoor door de ontvanger toestemming is verleend dan wel uitdrukkelijk is verzocht, voorwaarde is dat in het bericht altijd een optie aanwezig moet zijn om die toestemming of het verzoek te kunnen herroepen! Het e-mail adres mag uitsluitend door het desbetreffende bedrijf worden gebruikt, dus niet aan derden worden doorgegeven! En... daar is dus al de eerste reden en een van de antwoorden op de volgende vraag.

Hoe kom je er aan? – Bij het aanmelden voor berichtgeving vind je altijd een verwijzing naar de voorwaarden, de EULA ofwel End User License Agreement.

Deze bestaat meestal uit veel pagina’s en vrijwel niemand zal dan ook de moeite nemen die allemaal te lezen. Het eerste foutje, want… vaak staat daar juist in dat je toestemming geeft om je e-mail adres door te geven aan derden!

Een andere reden is het verzoek om je e-mail adres op websites waar je wat wil downloaden. Men verzint allerhande smoesjes om je wijs te maken dat dit noodzakelijk is. Klinkklare nonsens! Want er is geen reden voor te bedenken, hoewel er wel eens uitzonderingen zijn, maar die gelden dan uitsluitend voor gerenommeerde bedrijven.

Bijvoorbeeld als je een nieuwe uitgave van een programma (update) wil downloaden, zij zullen dan willen weten of je wel een rechtmatig (dus geregistreerd) gebruiker van die software bent of per e-mail een registratiecode willen sturen om de software te kunnen gebruiken.

Maar waarom zou men je e-mail adres nodig hebben als je muziekjes, lettertypen of gratis plaatjes en dergelijke wil downloaden? Nee hoor, daar is werkelijk geen zinnige reden voor te bedenken. Als je toch iets wil hebben en daarvoor persé een e-mail adres in moet vullen, gebruik dan een fictief adres als: geen@spamvoormij.com of hou@jerommelmaar.org

Wees dus uiterst voorzichtig met het verstrekken van je e-mail adres, ook bij het aanmelden voor nieuws- en andere interessante diensten, vraag je, voor je daartoe besluit, af of je wel een account wil hebben en, als het een beetje tegen zit, dus ook alle consequenties die daaraan verbonden kunnen zijn.

Kettingbrieven, hoaxes (nepwaarschuwingen) en meer van dat fraais kunnen ook een spam bron zijn. Heel vaak wordt dit soort berichten klakkeloos doorgestuurd, inclusief de adressen van alle betrokkenen die al eerder met het bericht te maken kregen. Het gevolg daarvan is dat ook jouw e-mail adres op de lange duur in duizenden, zoal geen miljoenen berichten te lezen zal zijn.

Een voorbeeld: je ontvangt een kettingbrief en stuurt die door aan veertig contacten. Op hun beurt sturen die het bericht ook weer aan zo'n veertig contacten. Vanaf dat moment is jouw e-mail adres dus al in ca. zestienhonderd berichten te zien.

Zestienhonderd (voor jou vreemde) lieden sturen het bericht ook weer aan veertig anderen, dat zijn er dus al 64.000, nog eens? Dat brengt je dan op een totaal van 2.560.000 en… daarmee maak je al een aardige kans dat ook een spammer zo’n bericht in handen krijgt, dus inclusief jouw e-mail adres, hetwelk dan ook vrijwel zeker weer misbruikt gaat worden door allerlei malafide bedrijven en sujetten om je te bestoken met ongewenste berichten.

Als het kalf verdronken is dempt men de put, zo luidt een gezegde, dat ook hier waarschijnlijk van toepassing is.

Jouw e-mail adres zal vermoedelijk al aan vele contacten bekend zijn en je kunt niet voorkomen dat iemand je een bericht stuurt, tenzij je dat vooraf bekend had gemaakt, maar zelfs dan kan het nog gebeuren.

Wil je desondanks toch meedoen aan kettingbrieven of denk je dat het dit keer niet om een nepbericht gaat, gebruik dan de optie kopiëren en plakken en gebruik zo de tekst in een nieuw bericht. Kies voor het adresseren van dat nieuwe bericht de optie BCC (Blind Carbon Copy), op die manier blijven e-mail adressen verborgen voor spiedende ogen en, niet het minst belangrijk, vertel je contacten over deze mogelijkheid, zij kunnen dan op hun beurt jouw e-mail adres beschermen.

Oeps! Dit lijkt wel een beetje op de start van een nieuwe kettingbrief, nou ja, dat is het dit keer dus niet

Ondanks antispam wetgeving van het Europees parlement en andere landen zullen spammers en junkmailers actief blijven, immers, wat kun je ondernemen tegen ene meneer Iekkedoe Etlekkertoche uit Verweggistan? Ik heb zo maar het idee dat onze wetgeving voor die meneer geen reden zal zijn om zijn activiteiten te stoppen.

Hoe kom je er af – was de laatste en tegelijk belangrijkste vraag en het antwoord is alweer meervoudig. Allereerst kun je proberen om bestaande accounts op te heffen, dat zal wel lukken, tenminste als het om gerenommeerde bedrijven gaat.

Op die manier kun je in veel gevallen ongewenste reclame al een stuk verminderen. Voor alle overige troep kun je een antispam programma gebruiken, daarmee kun je de meeste rommel afvangen.

Er zijn een aantal programma’s beschikbaar voor dit doel, McAfee heeft een SpamKiller, bij Symantec (Norton) heet dat SpamAlert en verder zijn er nog MailWasher en Lydia. En... er zullen er nog wel veel meer komen.

McAfee’s SpamKiller heeft een optie om automatisch klachten naar de desbetreffende provider en afzender te sturen, het programma kost € 29.90 en is op dit moment uitsluitend Engelstalig verkrijgbaar.

SpamAlert is een onderdeel van Symantec’s Internet Security pakket, dat is verkrijgbaar voor € 62.00 maar daarvoor krijg je dan ook alles in een. Antivirus software, een firewall, privacy controle en meer.

Mailwasher Pro kost $ 29.95. Ook dit programma is alleen Engelstalig beschikbaar.

Lydia kost $ 19.95 en ook dit programma is alleen in de Engelse taal, en met een creditcard verkrijgbaar.

Wat kun je, behalve het installeren van een antispam programma, nog meer doen:

bullet

Niet reageren op junkmail en je e-mail filteren is de beste methode, want op die manier vliegt jouw adres niet continue over het Internet en… door te reageren geef je de juistheid van je e-mail adres aan, voor de spammers een reden te meer om door te gaan!
 

bullet

Klik geen links aan die in een junkmail te vinden zijn, want ook die worden gebruikt om je e-mail adres te verifiëren.
 

bullet

Klagen bij de providers van het aangeprezen webadres en van de afzender van het bericht helpt ook! Als het om Europese junkmailers gaat kun je aangifte doen bij EuroCauce, een vrijwilligers organisatie tegen spam en junkmail.
 

bullet

Wees spaarzaam met het bekend maken van je e-mail adres, zeker bij het gebruik van chatrooms en babbelboxen.
 

bullet

In een aantal van de antispam programma’s kun je gebruik maken van een bounce optie, daarmee wordt de als zodanig aangemerkte spam en junkmail automatisch teruggestuurd naar de afzender. Dat lijkt een aardige optie, maar in de praktijk heeft dat weinig tot geen effect.
 

Verreweg de meeste, zo niet alle, malafide spammers maken gebruik van programma’s die eenmalige, niet bestaande e-mail adressen als afzender genereren. Het teruggestuurde bericht kan om die reden niet worden afgeleverd en keert dan als onbestelbaar terug in jouw mailbox. Zo heb je er dus twee keer plezier van!

Afgezien van het geen effect hebben heeft reageren ook nog eens een eindeloze stroom dataverkeer als gevolg.

Stel je voor dat een miljoen gebruikers zouden reageren, inclusief het terugkeren van het niet af te leveren bericht gaan er dan al drie miljoen, nutteloze, berichten over het Internet. En dan heb ik het nog maar over één junkmailtje…