Staelduinse bos en de Maeslantkering

Deze route is ongeveer 24 km en begint op de Markt. Ga de Wip op en ga rechtsaf door de Hoogstraat, ga rechtdoor over de Noorddijk en steek aan het einde daarvan de Westlandseweg over naar de oude dijk.

Ga na de bocht rechtsaf naar beneden, ga over de brug linksaf de Weverskade in en volg die tot het einde. Ga over de brug en hou links aan naar boven, kruis de Maasdijk en ga rechtsaf richting Hoek van Holland. Ga bij de splitsing linksaf richting manege de nieuwe Oranjehoeve en volg de Schenkeldijk.

Hou bij de splitsing met de Lange Kruisweg links aan en volg de Schenkeldijk. Ga voor de manege rechtsaf naar de Oranjedijk. Ga rechtsaf en direct linksaf over het Spuidijkje en op de splitsing met de Korte Kruisweg rechtdoor over de Pettendijk.

Ga bij de rotonde op de Hoeksebaan linksaf (volg het fietspad aan de linkse kant van de rotonde) Steek de Oranjedijk over naar de Bonnenweg (kies het fietspad aan de linkse kant van de weg) en volg Doorgaand verkeer naar het Bonnenpad.

Volg het pad tot het einde en ga linksaf de Haakweg in, steek bij de Dwarshaak de Haakweg over en ga verder richting Hoek van Holland/Maeslantkering.

Ga op de splitsing met de Prins Hendrikweg rechtdoor de spoorwegovergang over en linksaf de Slachthuisweg op, ga rechtsaf in de richting Nieuwe Waterweg en volg de Maeslantkeringweg.

Ga voorbij de Maeslantkering op de splitsing voor het Gemaal Westland langs en via een paar slingers naar rechts en links weer naar de Waterweg. Volg het fietspad tot Maassluis. Ga bij het douanehuisje links de Noordzee en de tweede straat rechts de Maasweg in. Ga over de spoorwegovergang rechtsaf en ga over de brug linksaf naar de Haven. Steek de Zuiddijk over en ga de Wip af naar de Markt.

Informatief:

Deze route gaat deels over lange rustige fietspaden, maar er zijn ook stukjes die je deelt met bromfietsen en snelverkeer. Onderweg vindt je voldoende pauzeplaatsen met bankjes en eetgelegenheid bij de Maeslantkering.

Het Staelduinse Bos is vrij toegankelijk, het is een wandelbos, maar op de Hooislag mag ook gefietst worden.

Op de kruising met de Prins Hendrikweg zou je kunnen besluiten om even rechtsaf richting centrum en/of strand Hoek van Holland te gaan.

De Maeslandkering is een indrukwekkende bezienswaardigheid. In het Keringhuis is een informatiecentrum, een expositie en een restaurant. Wil je de kering eens van bovenaf bekijken? Dat kan, maar dan moet je wel even op de trappers, want het is een steil klimmetje van ca. 500 meter naar de top

Terug naar de index Alleen tekst afdrukken