Foppenpolder, Broekpolder, Recreatiepad

Dit fietstochtje is ongeveer 14 km en het begint op de Markt. Ga rechtsaf over de brug naar de Noordvliet Noordzijde, blijf de vliet volgen tot Maasland, steek daar, aan het einde van de Maassluiseweg, over en volg rechtsaf de Oude Veiling.

Ga over de tweede brug linksaf en volg het Foppenpolderpad, richting 't Jachthuis, sla voor de Foppenplas rechtsaf naar de Foppenplaskade. Hou bij de splitsing bij de Kwakel rechts aan en volg de Rijskade naar boven (een kort maar pittig klimmetje), hou boven bij de splitsing rechts aan naar het Aalkeet-Buitenpolderpad.

Volg het Aalkeet-Buitenpolderpad tot de afslag met het bordje Route 41 en ga daar rechtsaf over het Bronstijdpad langs het Hertenkamp, sla aan het einde van het pad rechtsaf richting snelweg.

Ga over de brug en sla onderaan links- en rechtsaf en volg het fietspad Rondom West. Sla na een kleine kilometer rechtsaf, richting Krabbeplas en ga linksaf de brug over richting golfbaan. Sla voor de Brasserie Free Golf linksaf.

Steek de Zuidbuurt over en ga rechtsaf (over het veerooster, richting 't Oeverbos) naar het Recreatiepad. Blijf het pad volgen tot over de spoorwegovergang, ga bij de splitsing rechtsaf en aan het einde van het pad rechts de parkeerplaats over, ga linksaf naar boven en steek de Vlaardingsedijk over, ga rechtsaf richting Maassluis.

Volg over de spoorwegovergang de Prinses Julianalaan, steek bij de molen de Hoop de Laan 1940-1945 over naar de Zuiddijk.

Volg de Zuiddijk tot aan de Hoogstraat. Hier kun je rechts de Wip af naar de Markt, maar... ga nog even rechtdoor over de Hoogstraat naar de Noorddijk, aan het einde daarvan rechtsaf naar de Wagenstraat en via de Goudsteen naar de Markt.

Informatief:

Dit is een route met veel rustige fietspaden die je deelt met wandelaars en met een beetje geluk zie je onderweg huppelende konijntjes en fazanten.

Bij de splitsing Kwakel/bommeer kun je linksaf met de veerpont naar 't Jachthuis en de Kwakelweg. Bovenaan de Rijskade vindt je een rustplaats, goed om even bij te komen van het klimmetje

Over de snelweg kun je rechtdoor naar het Paviljoen de Krabbeplas, maar als je de route volgt ben je ook welkom bij de brasserie Free Golf.

Na het tweede veerooster op het Recreatiepad zie je rechts de Wijnboerderij.

Bij het centrum van Maassluis nog even over de Hoogstraat met gebouwen als het oude Stadhuis (1676) en het Delflandhuis (1626). Aan het einde van de Hoogstraat heb je een prachtig uitzicht over de Noordvliet.

Terug naar de index Alleen tekst afdrukken