Fietsen met trapondersteuning

Ja, zo kan ik het ook! Je hebt altijd voor de wind en hellingen bestaan niet, de fiets doet al het werk! Dat is wat je zoal hoort als je op een fiets met trapondersteuning (E-bike) rijdt. Maar is dat ook wel zo?

Nee hoor, wind voel je wel degelijk en naarmate het harder waait zal je ook meer inspanning moeten leveren, je zal moeten trappen om vooruit te komen en zo af en toe lijkt het alsof je op een 'gewone' fiets aan het rijden bent.

Helpt trapondersteuning dan niet?

Nou reken maar van wel, maar zoals met zoveel dingen raak je al gauw gewend aan het rijgedrag van de fiets en vergeet je de voordelen die je hebt, totdat je even de trapondersteuning uitschakelt! Even, want daar kom je snel op terug.

Als je op een E-bike gaat rijden heb je de neiging om er een soort racefiets van te maken, normaal gesproken zou je met een gewone fiets tussen de 10 en 15 km. per uur rijden, maar met trapondersteuning wordt dat al gauw 20 tot 25 km. per uur. Je schiet dan wel lekker op, maar eigenlijk maak je het jezelf weer moeilijk want...

Met een 'normale' snelheid zou je veel minder inspanning hoeven leveren en ook veel minder last van de wind hebben, dus, een lekker tempo rijden en niet te gek maken, dan komen de voordelen van de E-bike je van pas.

Trouwens, als je boven de 25 km. per uur gaat rijden zal de motor uitschakelen en mag je op eigen kracht verder (de fiets mag boven die snelheid geen ondersteuning meer bieden, zulks i.v.m. Europese wetgeving van motorondersteunde fietsen).

Bergop en lastige steile heuvels en bruggen?

Niet al te steile opritten kun je met gemak aan, even omschakelen voor wat extra kracht en de juiste versnelling kiezen en je gaat fluitend omhoog, maar als het wat steiler wordt kan de trapondersteuning wegvallen, zulks afhankelijk van het type of merk fiets. Maar er is een alternatief, want bijvoorbeeld Gazelle biedt daarvoor een ander soort motor, die uitermate geschikt is voor heuvelachtig gebied, maar ook voor harde tegenwind.

Actieradius en opladen van de accu

Ook dit is afhankelijk van merk en type en hoe de fiets is afgesteld! Vaak worden behoorlijke afstanden vermeld, maar in de praktijk blijkt dit toch meestal tegen te vallen. Ook het gewicht van de fietser speelt mee en ook of je vaak gebruik maakt van de extra kracht (Boost) die de motor kan leveren. Gemiddeld mag je rekenen op een actieradius van zo'n 30 tot 60 km., maar er zijn verschillende typen accu's die veel grotere afstanden garanderen, tot wel 265 km.

Het opladen duurt ca. 3 uur voor een kleine accu, maar kan oplopen tot wel 10 uur voor een accu met meer vermogen. Maar... er zijn ook snelladers te koop en dan is het laden van een accu in een uurtje geklaard.

Samengevat:

Trapondersteuning is een prima hulpmiddel en ook de actieradius kan behoorlijk zijn, mits je de fiets gebruikt met 'normale' snelheden en de trapondersteuning (door de vakman) optimaal is afgesteld.

Gebruik je de fiets onder moeilijke omstandigheden als heuvelachtig landschap of in een streek met veel harde wind, kies dan voor een sterkere motor.

Als de accu (bijna) leeg is zal de trapondersteuning wegvallen, de fiets zal dan niet extra moeilijk werken, maar zich als een gewone fiets gedragen.

Accu's laden kan snel, maar daar is dan wel een snellader voor nodig en als je vaker lange afstanden rijdt kan een extra (of een zwaardere) accu van pas komen.

Onderweg kom je steeds vaker oplaadpunten tegen, maar het is aan te raden om je eigen lader mee te nemen, want op die punten is niet altijd voor elk merk de juiste aansluiting beschikbaar, maar wel een extra stopcontact.

Terug naar de index Alleen tekst afdrukken