woensdag 17 november 2010

Agility

Dit is agility (oftewel behendigheid)

 

 

Wat is behendigheid?

Hieronder kun je lezen wat agility/behendigheid allemaal inhoud

Agility oftewel behendigheid is een hondensport die leuk is voor mens en hond en vergelijkbaar met de paarden springsport. De 'handler' (het baasje) leert zijn hond commando's en leert hiermee een hindernisbaan af te leggen. Alle honden die een beetje werklust hebben kunnen agility leren. In 1978 is agility voor het eerst voor publiek geshowd op de wereldtentoonstelling in Londen. Nu is agility een wereldwijde sport. Er kan met alle hondenrassen Agility getraind worden. Alleen is het wel mooi meegenomen als de hond niet te zwaar en/of te lomp is aangezien de hond wendbaar en snel moet zijn als hij behendigheid wil lopen. Het is belangrijk dat de hond een basistraining achter de rug heeft voordat de hond aan Agility begint. Er word namelijk op de training wel verwacht dat de hond een paar standaard commando’s kan zoals: zit, af en blijf. Je kan ook niet gelijk beginnen met de agility training omdat de hond  volledig uitgegroeid dient te zijn alvorens deze training te starten. De hond mag pas aan wedstrijden meedoen als hij ouder is dan 18 maanden.

Zo zijn er de raakvlaktoestellen (schutting, katteloop & wip), hierbij is het de bedoeling dat de hond met minimaal 1 poot het onderste vlak raakt bij het opgaan en afgaan van dit toestel (zie de toestellen hieronder). Een combinatie van alle onderstaande toestellen is een parcours. De instructeur tijdens de les of met een wedstrijd de keurmeester bepaald het parcours dat gelopen moet worden. Met een wedstrijd moet je binnen een bepaalde tijd gefinisht zijn en met zo min mogelijk fouten. Fouten zijn bv. afgevallen latten, gemiste raakvlakken of het weigeren van het nemen van een toestel.

Als de trainingen goed gaan kun je overwegen wedstrijden te gaan lopen met de hond. Daarvoor heb je een startlicentie nodig en een logboek (of werkboekje bij rasloze honden). Over het algemeen bestaat een wedstrijddag uit 3 parcoursen;
  • Een vast parcours (VP), deze bestaat uit minimaal 6 verschillende hindernissen, waarvan minimaal 2 en maximaal 4 raakvlaktoestellen.
  • Een jumping (JP), deze bestaat uit alle toestellen, behalve de raakvlaktoestellen.
  • Een spelletje, waarbij verschillende spelvarianten voorbij kunnen komen. De meest gebruikte spelletjes zijn Tij-Fout-Uit (TFU) en Gambeling.

Bij de wedstrijden zijn er verschillende klasse. De: A1, A2, B1, B2, C en veteranen. Iedere wedstrijdloper begint in de A1-klasse. Hij promoveert daaruit 31 dagen nadat hij zijn derde U-tje heeft gehaald. Een U (van uitmuntend) wordt behaalt wanneer het vaste parcours wordt afgelegd zonder fouten en met minder dan 5 seconden tijdsoverschrijding, of met één fout en binnen de tijd. Na de A1 is er een keuze tussen A2 en B1. Die keuze telt voor een heel wedstrijdseizoen. Bij de aanvang van het nieuwe seizoen kan opnieuw gekozen worden. De A2-klasse, ook wel recreantenklasse genoemd, bestaat uit losse, op zichzelf staande wedstrijden. Voor de B1-klasse is er een serie van 10 selectiewedstrijden. Tijdens deze wedstrijden kunnen op het vaste parcours en de jumping punten worden gehaald. Aan het eind van het seizoen wordt de stand opgemaakt en promoveren de beste combinaties naar een hogere klasse. Degradatie uit de B1 is niet mogelijk. Wel kan een combinatie besluiten vanuit de B1 over te stappen naar de A2- of de veteranenklasse. De B2-klasse en de C-klasse bestaan uit 95 respectievelijk 85 combinaties. Ook voor hen wordt over 10 selectiewedstrijden een ranglijst opgemaakt die beslist over promotie en degradatie. De veteranen-klasse staat open voor honden vanaf 7 jaar. Eenmaal als veteraan gelopen, betekent altijd als veteraan lopen. Voor de veteranen zijn de hoogtesprongen en de tafel verlaagd en is de breedtesprong versmald. A-schutting en band mogen in een veteranenparcours niet zijn opgenomen.

 

Terug naar boven

 


Uitleg van de toestellen

Beweeg je muis over de toestellen voor de naam van het toestel en het bijbehorende commando
band (commando "band" of "hoog")

De band is een frame met in het midden een band. De band heeft een diameter van 38 tot 60cm en moet in de hoogte verstelbaar zijn zodat het middelpunt op 55 tot 80cm geplaatst kan worden (afhangende van de categorie van honden). Om veiligheidsredenen dient de onderkant dicht te zijn. De band zelf wordt bevestigd met kettingen of touwen, vaste bevestiging is uit den boze. Het toestel moet stabiel zijn. Daarom wordt de basis gevormd door latten van zo'n 2m lang.

breedtesprong (commando "breed")

De breedtesprong wordt samengesteld uit licht hellende achter elkaar opgestelde elementen (2 tot 5) om zo een sprong te bekomen met een lengte van 1m20 tot 1m50 (L), 0,70m tot 0,90m (M) of 0,40 tot 0,50m (S). Het hoogste element is 28cm hoog, het laagste (dat altijd vooraan staat) 15cm. De elementen zelf zijn 15cm breed.

 
kattenloop  (commando "kat" of "over")

De kattenloop, ook wel brug genaamd, is een toestel dat bestaat uit 3 elementen. Het is tussen de 120 en 135cm hoog is, de loopplank is 30 á 40cm breed. elk element is tussen de 3m60 en 4m20 lang. Ook hier zijn de klimmende en dalende elementen voorzien van elementen om de 25cm om het wegglijden te vermijden. Op de onderkant van de hellende elementen zijn contactoppervlaktes geschilderd van 90cm lang (vanaf de grond gemeten).

muur (commando "hoog") De muur, oftewel viaduct is ook een hoogtesprong. Hoogte en breedte: idem als de hoogtesprongen. Dikte 20cm. Vol paneel of een paneel waarin 1 of 2 openingen zijn in de vorm van een tunnel. Boven op de muur worden afwerpbare elementen geplaatst.
paaltjes (commando "paaltjes..prrr")

De paaltjes (12 stuks) van onbuigzaam materiaal met een diameter van 3 á  5 centimeter en een hoogte van 1m tot 1m20. De paaltjes staan op een afstand van 50 tot 65cm waartussen de hond moet slalommen. De eerste insteek is dat de hond linksom het eerste paaltje gaat, dus vanaf de rechterkant insteken.

A-schutting (commando "schut" of "over")

De A-schutting is een toestel dat uit twee elementen bestaat die onder een hoek tegen elkaar worden opgesteld. De breedte is 90cm maar mag onderaan tot 115cm bedragen. Het hoogste punt vanop de grond gemeten is 1m90 als beide elementen onder een hoek van 90°C staan. De hellende vlakken zijn voorzien van latten geplaatst op regelmatige afstanden (ongeveer 25cm van elkaar) om het klimmen makkelijker te maken en wegglijden te vermijden. Aan de onderkant van de hellende vlakken worden de contactoppervlaktes geschilderd. Deze zijn 106cm lang.

slurf (commando "door")

De slurf (slappe tunnel) is een toestel met een onbuigbare tunnel met een doorsnee van ongeveer 90cm. De rest wordt gevormd door zacht soepel materiaal van 2,5 tot 3,5 meter en met een diameter van 60 á 65 cm. Indien mogelijk dient de uitgang vastgemaakt te worden met bevestigingen die ongeveer 50cm van elkaar staan.

hoogte-sprong (commando "hoog")

De hoogte van een enkelsprong wordt bepaald door de grootte van de hond. Voor de grote honden (Large) is dit 55 á 65cm, voor de middencategorie (Medium) 35 á 45cm en voor de kleine honden (Small) 25 á 35cm. De breedte dient minstens 120cm te zijn. Tussen de zijstukken mag de opbouw verschillend zijn: open of volle panelen, latten, een haag, ... zolang erboven maar een afspringbare lat hangt.

 
dubbelsprong (commando "hoog" of "breed")

De dubbelsprong wordt verkregen door 2 horden samen te voegen die in oplopende volgorde worden geplaatst met een hoogteverschil van 15 á 25cm. De hoogste en achterste horde beantwoordt aan dezelfde hoogtevereisten als die van een gewone enkele sprong. De afstand tussen de beide horden wordt ook hier bepaalt door de grootte van de honden: Voor grote honden 55cm, middelgrote 45cm en kleine 35cm.

tafel (commando "tafel")

De tafel is een pauzeobject. De hond moet erop springen staan, gaan liggen of zitten en blijven gedurende 5 seconden. De tafel is vierkant met een lengte van minstens 90cm en maximaal 120cm. Ze moet voorzien zijn van een sliplaag zodat de hond er niet kan afglijden.

tunnel (commando "door")

De tunnel is een flexibele buis zodat het mogelijk is ze één of meerdere bochten te laten maken. De diameter dient ongeveer 60cm te zijn en tussen de 3 en 6 meter lang zijn.

Agility tunnel bocht (83x64)
wip (commando "wip" of "over") De wip is duidelijk geďnspireerd door het speeltuig dat we nog wel kennen uit onze kindertijd. De kantelende plak is tussen de 3m65 en 4m24 lang. Het kantelpunt is vanaf de grond gemeten gelijk aan 1/6e van lengte van de plank. Aan de uiteinden van de plank zijn contactoppervlakten geschilderd van 90cm lang vanaf de grond gemeten. De plank moet voorzien zijn van een antisliplaag. De wip moet stabiel zijn en met een gewicht van 1kg op de uiteinden gekanteld zijn binnen de 3 á  4 seconden.

 

Terug naar boven

 

Verschillende organisaties agility wedstrijden

Klik op het logo om naar de betreffende site te gaan, waar meer informatie te vinden is.

Cynophilia website (opent in nieuw venster)

BEHENDIGHEID SPORT IN NEDERLAND Eind jaren '70 werd de behendigheidssport in Nederland geďntroduceerd. Kwam deze vorm van "actief bezig zijn met honden", in het begin nog wat moeizaam van de grond, inmiddels heeft het zich ontwikkeld tot een erkende wedstrijdsport. Cynophilia heeft in samenwerking met O&O gezorgd voor een programma, reglementen en organisatierichtlijnen voor de K.C.'s die zich met Agility willen bezighouden. Thans houdt de commissie Agility zich bezig met de coördinatie van alle aspecten van de Agility Er worden selectiewedstrijden gehouden voor de Nederlandse en Wereldkampioenschappen. Per jaar worden ca. 40 wedstrijden georganiseerd, met gemiddeld per wedstrijd ca. 300 deelnemers. Ook voor de Agility leidt Cynophilia zelf de keurmeesters op, die door de Raad van Beheer worden benoemd.

FHN website (opent in nieuw venster)

FHN COMPETITIE 2010 Voor iedere klasse is er een jaarlijkse competitie. Van alle gelopen competitiewedstrijden tellen de beste 4 resultaten van het Vast Parcours en de beste 4 resultaten van de Jumping. Winnaar in een klasse is degene, die in totaal over deze 8 resultaten het minste aantal strafpunten, d.i. tijdfouten + parcoursfouten, heeft. (Met tijdfouten wordt bedoeld het aantal seconden in honderdsten boven de gestelde SPT. Parcoursfouten zijn de op het parcours gemaakte fouten/weigeringen á 5 strafpunten per fout/weigering). Bij een ex aequo wint degene, die volgens onderstaande berekening het hoogste aantal punten heeft behaald. Per competitiewedstrijd kunnen punten worden behaald voor het Vast Parcours en de Jumping. De in een seizoen 4 hoogst behaalde punten van het VP en de 4 hoogst behaalde punten van de Jumping worden bij elkaar opgeteld en bepalen het totale aantal behaalde punten. Punten worden toegekend volgens onderstaande berekening: Uitgangspunt Vast parcours = 120 punten en Jumping = 100 punten. De gelopen tijden worden omgerekend naar een parcourslengte van 150 meter voor het Vast parcours en 120 meter voor de Jumping. Deze omgerekende tijd én de strafpunten voor gemaakte fouten en weigeringen, 5 strafpunten per fout/weigering, worden van de uitgangspunten afgetrokken.

Agilityclub website (opent in nieuw venster)

Download hier de gids voor de beginnende wedstrijd
loper met handige tips!!

WINTERCOMPETITIE & KERSTWEDSTRIJD Om de rustige winterperiode te overbruggen en ervoor te zorgen dat wedstrijdlopers geen last kregen van zware afkickverschijnselen, is de vereniging Vriendinkring Behendigheid Band in de winter van 2003-2004 begonnen met de Team WinterCompetitie (TWC). De competitie bestaat uit een aantal voorronde wedstrijden en een spannende finale die allemaal in maneges worden gelopen. Intussen is de winter niet zo rustig meer, maar nog steeds schrijven jaarlijks ruim 40 teams in voor de supergezellige Wintercompetitie waar sfeer en teamspirit (met z’n allen afzien in de kou) de belangrijkste ingrediënten zijn. Agilityclub zet deze populaire activiteit vanzelfsprekend voort. De Kerstwedstrijd begint langzamerhand ook een traditie te worden. Voor behendigheidslopers die de calorieën van het kerstdiner eraf willen lopen, een excuus nodig hebben om 2e kerstdag niet weer onder de kerstboom te hoeven hangen of hun agility-vrienden gewoon geen week kunnen missen biedt Agilityclub de mogelijkheid om op 2e kerstdag een supergezellige en sfeervolle wedstrijd te lopen.

Jan van Driel Website (opent in nieuw venster)

VETERANENCOMPETITIE Steeds meer deelnemers stellen het op prijs om met hun seniorenhond hun wedstrijdcarričre af te sluiten met deze, op de oudere hond aangepaste, competitie. Sommigen lopen slechts 1 jaartje mee, andere honden zijn nog fit genoeg om enkele jaren mee te draaien. Plezier staat voorop. Toch telt ook het wedstrijdelement mee, en mocht nu blijken dat jouw hond tot de top behoort en bij de groep zit die op de veteranendag ook nog meestrijdt voor de dagtitel, dan stellen wij het zeer op prijs als jullie dan ook komen. Er worden foto's gemaakt, prijzen voor de jaarcompetitie uitgereikt en vooral een fijne dag georganiseerd met als topstuk de dagkampioenstitel en de huldiging van de veteranenkampioenen 2010.

FIONA-CUP DENEMARKEN Fionia-Cup wordt gehouden in overeenstemming met de amendementen van de Deense Kennel Clubs (DKK). De competitie vind plaats van zondag t/m vrijdag en woensdag is er dan een rustdag. De competitie begint elke dag om 8 uur in de ochtend en eindigt rond 6 uur 's avonds. U kunt concurreren in de volgende klassen: Klasse 1, 2, 3 en open, met inbegrip van junior- en senior klassen Agility klasse 1, 2, 3 en open, met inbegrip van junior- en senior klassen springen.

 

Terug naar boven