Met Geert Toussaint en Maup naar Santiago de Compostela - de reis

Met Geert en Maup naar Santiago de Compostela

Zondag 22 juni 2003, dag 92
Santiago de Compostela [E]

Zondag, 12h00, de afsluitende mis in Santiago de Compostela. Twaalf weken ploeteren, en nu de ontknoping. Ik ga dit nog een keer beschrijven als ik thuis ben, maar voor mij is het onvergetelijk geweest. Dat 12 weken zo`n omslag in je leven kan maken. M`n maat Jan was er om 13h00 om me op te halen, en alles staat klaar om naar Joki te gaan. Alleen Maup begrijpt er niks van. Maar dat doe ik zelf eigenlijk ook nog niet. Hoi!
22 juni: De afsluitende mis

Zaterdag 21 juni 2003, dag 91
Arzúa [E] - Santiago de Compostela [E], 44 km [totaal 2470 km]

We zijn er!

Hier (bij het tekentje) bevind ik me grofweg 21 juni: We zijn er!

Vrijdag 20 juni 2003, dag 90
Palas de Rei [E] - Arzúa [E], 29 km [totaal 2426 km]

12h45, op 3 kilometer van Arzúa, op 39 kilometer van `de dood of de gladiolen`. Met de Belg op het terras `bier zuipen`, met uitzicht op de laatste heuvel van de reis. Het viel vandaag opnieuw niet mee. Het is hier niet zo heet geweest sinds 1990. Nog één dag schelden en vloeken, en Maup en ik zijn er. Ongelofelijk. Ik heb er nooit aan getwijfeld dat ik het zou halen, maar dat het zó zwaar zou zijn, tenminste, zo voel ik het, had ik nooit gedacht. Maar als iets mij veel geleerd heeft en veel voldoening heeft gegeven, is deze tocht het wel. Maar het besef en de ontlading `mot nog komme`. Ik ben vandaag met Maup alvast aan het oefenen geweest met bochten afsnijden en gas geven. Dat vond hij zo vreemd, dat hij in het eerste de beste hostel gelijk plat ging. Maar daardoor mocht hij wel blijven liggen en in dezelfde kamer als ik slapen! Mijn linkerpoot gaat het houden, dus morgen kan de rest in de fik.

20 juni: De laatste blaar van mijn leven! 20 juni: Met de Belg op het terras `bier zuipen`

Donderdag 19 juni 2003, dag 89
Portomarin [E] - Palas de Rei [E], 27 km [totaal 2397 km]

Donderdag, 13h00, Palas de Rei. Een slechte dag. De Belg wou gisteravond om 21h00 nog een fles wijn, en dat loopt niet lekker de volgende dag... Dus niet gezongen vandaag. En de tocht was minder mooi. En heet! Maup echter, was vandaag niet te houden, en wou blijven lopen. Volgens mij krijgt hij in de gaten, dat de tocht bijna afgelopen is. In het stadje waar we nu zijn, Palas de Rei, is het markt. Met in de pan `pulpo`. Voor de ongeletterden onder u: dat is inktvis, en erg lekker. Ik kwam een leuk hostelletje tegen, waar Maup ook nog `ns naar binnen mocht. Dus: stoppen. Nog twee dagen lopen. Hoe ik die in ga delen, weet ik nog niet. Het is in totaal nog 68 kilometer. Vanavond in ieder geval geen wijn, en morgen om 05h30 weer op pad.

19 juni: Ruim voldoende voorraad! 19 juni: Markt, met in de pan `pulpo` (inktvis)

Woensdag 18 juni 2003, dag 88
Sarria [E] - Portomarin [E], 25 km [totaal 2370 km]

Woensdag, 13h00, Portomarin. Vandaag een geweldig mooie tocht, door Middeleeuwse dorpjes. Met vlak voor de stad, boven op een berg, een uitzicht dat ik zelden gezien heb, zo mooi. De slaapplaats vinden ging vandaag iets moeilijker. Maup mocht nergens in, tot het laatste (vier sterren...) hotel. Daar ligt hij nu als `de hond van Monaco`. Met mijn linkerpoot gaat het minder goed. M`n grote en kleine teen, en m`n enkel zijn niet in vorm. Desondanks moeten alle sponsoren zich nu toch echt zorgen gaan maken, dat ze alle ingezette euro`s gaan kwijtraken omdat het er nu toch heel erg op gaat lijken dat ik de tocht ga volbrengen. En ze dus niet de helft van hun centjes terugkrijgen. Eén troost: als het `wit` was, betaalt de belasting de helft... Nog maar 89 kilometer!

18 juni: Een uitzicht dat ik zelden gezien heb, zo mooi

Dinsdag 17 juni 2003, dag 87
Pedrafita do Cebreiro [E] - Sarria [E], 38 km [totaal 2345 km]

Dinsdag, 15h00. Een ongelofelijke dag... Om 05h45 gestart, in de regen en de mist. We namen een verkeerde weg, steil omlaag. Na zo`n drie kilometer stopte er een auto, waarvan de berijder ons duidelijk maakte, dat we zo niet in Santiago zouden komen. Na veel praten rijdt hij ons terug naar de plaats waar we de verkeerde kant opgingen. En nadat we alles weer omgehangen hadden (rugzak en zo), was Maup ervandoor! Na even zoeken vonden we hem met rugzak en al, achter het stuur van de auto... Eenmaal weer op weg was mijn bril zo mistig, dat ik `m achter het bandje van m`n rugzak haakte. Na weer anderhalf uur lopen haalden twee Spanjaarden ons in, zonder bepakking. Ze vroegen van wie de bril was die ze in hun handen hadden. Van mij dus. Die hadden drie Spaanse meiden gevonden, op het pad, in het donker. En aan de hardlopers - want dat waren het - gegeven. Die vervolgens aan iedereen vroegen, van wie dat ding was. Waar maak je dat mee! Om 10h00 werd het pas helder weer. Na nog een paar stevige klimmen en afdelingen, en een grote blaar op m`n grote teen, liepen we uiteindelijk toch nog 38 kilometer de goeie kant op. Maar, een pittige dag, dat wel. Op 1 kilometer van m`n eigenlijke plaats van bestemming van vandaag, stuitte ik op een 1000-jaar oude boerderij, waar je kan slapen. De mooiste slaapplaats tot nu toe. En Maup slaapt onder de grond, in een bewaarkelder.

17 juni: Maup z`n slaapplaats 17 juni: Een 1000-jaar oude boerderij, de mooiste slaapplaats tot nu toe

Maandag 16 juni 2003, dag 86
Villafranca del Bierzo [E] - Pedrafita do Cebreiro [E], 29 km [totaal 2307 km]

Maandag, 13h30. Vandaag gingen we vanuit Villafranca del Bierzo om 06h00 op weg. Met de Belg. Er kwamen nog wat heuvels, en met mij als trekpaard gaat dat beter. En hij is niet ongezellig. Nou, die heuvels waren bergen. De laatste drie uur van vandaag hebben we echt moeten klimmen. We zijn uiteindelijk gestrand in Pedrafita do Cebreiro. Ondanks die bergen heb ik voor het eerst lopen zingen deze tocht. Het eind van de reis nadert, en God, wat ben ik blij. Ik heb besloten dat ik nog twee dagen met `De Belg` oploop, en de rest alleen. Want er komt waarschijnlijk toch heel wat bij me bovendrijven, en dat wil ik alleen verwerken. Met Maup ging het ook vandaag weer goed, alleen als ik zie hoe makkelijk en met wat voor plezier hij alles doet, hij nog net zoveel problemen krijgt als ik de eerste elf weken van de reis.

16 juni: Genomen door `De Belg`?

Zondag 15 juni 2003, dag 85
Molinaseca [E] - Villafrance del Bierzo [E], 28 km [totaal 2278 km]

Zondag, 13h30, in een heel oud hostel, aan de voet van de laatste berg. Maar, Maup mag er in! En dat was hard nodig. Het is zo ontzettend heet, dat hij het laatste halfuur onder een boom ging staan en eigenlijk niet verder wou. Het was niet echt een mooie tocht vandaag, maar we hoeven weer een dag minder te lopen. Ik ben vandaag voor het eerst een dag met iemand opgelopen. Met een Belg, erg leuk! Maar hij rustte twee keer erg lang, en om twaalf uur gingen de eerste twee halve liters bier erin. Morgen met Maup vroeg de (laatste) berg over, en voor de hitte binnen...

15 juni: Een heel oud hostel, maar Maup mag erin!