Stena Line: grootste scheepsverlenging ter wereld

 

Op 19 maart vond er in Bremerhaven, Duitsland, een unieke gebeurtenis plaats op het gebied van de scheepvaart. Stena Line voerde deze dag de grootste scheepsverlenging ter wereld uit. De Stena Hollandica werd door een nieuwe midscheepse sectie van 52 meter vergroot van 188 naar maar liefst 240 meter. Eerder werd ook de Stena Britannica verlengd van 212 naar 240 meter.

 

De twee schepen moeten de op 8 januari uit de vaart gehaalde catamaran Stena Discovery gaan vervangen. “We gaan hiermee van de snelste naar de meest comfortabele overtocht,” laat Pim de Lange, algemeen directeur van Stena Line, weten. “De Discovery was snel, maar door de stijgende olieprijzen was het simpelweg economisch niet haalbaar om dat schip op zee te houden. Na het uit de vaart halen van de Discovery hadden we drie keuzes: we konden een nieuw schip bouwen of een tweedehands schip aanschaffen, of we konden onze bestaande schepen verlengen.” Dit laatste bleek de beste optie, omdat het niet alleen goedkoper maar ook sneller is dan het bouwen van een nieuw schip. Een geschikt tweedehands schip heeft Stena Line niet kunnen vinden.

 

Nautisch-historisch

De Lange nodigde op de dag van het spektakel Nederlandse en buitenlandse pers uit om de buitengewone scheepsverlenging live mee te maken op de Lloyd Werft te Bremerhaven. Het middenstuk, wat in zes maanden tijd werd gebouwd, werd in een kleine twee uur tussen de doormidden gezaagde Stena Hollandica geplaatst. Pim de Lange keek met een tevreden glimlach op zijn gezicht toe en bestempelde maandag 19 maart een “nautisch-historische dag”.

 

Niet alleen voor Stena Line, ook voor Werner Lüken, de directeur van Lloyd Werft, was het verlengen van de twee schepen een bijzondere gebeurtenis. “Er zijn drie dingen waar wij ons hier mee bezighouden en dat zijn reparaties, het afmaken en het verlengen van schepen,” vertelt Lüken. Lloyd Werft is gespecialiseerd in passagiersschepen en heeft tot nu toe al zo’n vijftien scheepsverlengingen op haar naam staan. Ondanks deze ruime ervaring was het vergroten van de Stena Hollandica een grote uitdaging voor Lloyd Werft. “Wij hebben een team van zeer ervaren engineers, die precies weten wat ze moeten doen, maar het blijft natuurlijk heel bijzonder om een schip te verlengen met een tussenstuk van maar liefst 52 meter.” De ervaring en kennis van het Duitse bedrijf, die dit jaar ook nog eens haar 150-jarig bestaan viert, is ook de reden dat Stena Line ervoor koos om het schip in Bremerhaven te moderniseren en niet in Nederland of Engeland.

De Lange: “Na het uit de vaart halen van de Stena Discovery was grotere passagierscapaciteit en vrachtcapaciteit nodig op de Stena Hollandica en de Stena Britannica. Door hier in te investeren kunnen we aan de wensen van onze klanten blijven voldoen door zowel aan de passagiers- als vrachtklanten de juiste capaciteit te bieden.”

Na de verlenging is het aantal hutten verdubbeld en kunnen deze 400 tot maximaal 900 passagiers onderbrengen. In tegenstelling tot de 180 tot 210 trucks die op de oude schepen mee konden, kunnen er nu 260 trucks op de schepen terecht. Ook het aantal personenauto’s dat mee kan is uitgebreid van 50 á 60 tot 170.

 

Comfortabel

In plaats van drie en een half uur zal de overtocht tussen Hoek van Holland en Harwich nu zes en een half uur gaan duren. Hier staat wel tegenover dat het de passagiers nog comfortabeler zal worden gemaakt, verzekert De Lange. Zo zijn de matrassen in de cabins van het Zweedse merk Dux, dat dezelfde kwaliteit als Hästens zou moeten zijn. Het interieur is bovendien geheel vernieuwd, met daarbij een bioscoop en voorzieningen voor draadloos internet en mobiele telefonie. Dit maakt het niet alleen voor de toerist, maar ook voor de zakelijke reiziger aangenamer om met de boot te reizen. Voor de vrachtwagenchauffeurs, die veel gebruik maken van de veerboten van Stena Line, is er bovendien een apart truckerrestaurant te vinden op de Hollandica en de Britannica.

Stena Line wil zich met de vernieuwde schepen meer gaan richten op het vervoer van vrachtwagens, een markt die volgens De Lange ieder jaar met drie procent groeit.” Van de Stena Discovery werd veel gebruik gemaakt door de bedrijven die vanuit het Westland bloemen, groente en fruit vervoeren naar Groot Britannië. Men was dan ook bang dat dit nu 8 januari niet meer mogelijk zou zijn. Maar met de Britannica kan dit nog steeds en is er bovendien meer ruimte voor de trucks.”

 

Zwarte cijfers

Met de vernieuwde schepen wil De Lange de concurrentie met de luchtvaart en de kanaaltunnel staande wil houden. “In de eerste week dat de Stena Britannica wederom ging varen is er al meer vervoerd dan met de Discovery en we blijven ons best doen om dat vol te houden.”

En dat zal wel moeten om ervoor te zorgen dat Stena Line winst blijft maken. Na enkele jaren verlies, sloot de grootste ferrymaatschappij van Europa 2006 namelijk weer af met zwarte cijfers. Stena Line vervoerde in dat jaar 736.000 passagiers.

 

De eerste overtocht van de vernieuwde Stena Britannica vond plaats op 9 maart. De Stena Hollandica nam op 8 mei weer plaats in de haven van Hoek van Holland, vlak voor het begin van het zomerseizoen. De totale operatie heeft de Zweedse ferrymaatschappij een bedrag van 110 miljoen euro gekost. Volgens De Lange is dit de grootste investering die het bedrijf ooit gedaan heeft voor het verbouwen van schepen.